Media, news & blog

media, news & blog

Lees hier de laatste nieuwtjes over de poezen van Kattencafé Op z'n Kop in Groningen!

BLOG: VNO-NCW over Kattencafé Op z'n Kop

Klik hier voor het artikel

Kattencafé Op z’n kop 

Een kattencafé was een rariteit die je tot een paar jaar geleden alleen tegenkwam in steden als Hongkong en Tokio. Waarom dan niet in booming Groningen? ‘Ik kom uit een ondernemersgezin en wist altijd al wel dat ik een bedrijf wilde starten’, vertelt Hielkje Wester (27). ‘Maar dat moest geen klassiek horecabedrijf zijn met hele lange werkdagen en te weinig tijd om echt contact te hebben met de gasten. Mijn doel was om een community te bouwen van mensen die terugkomen naar je zaak.’ Om te kijken of er wel draagvlak was voor een café met de viervoeters startte Wester een crowdfundactie om 20.000 euro op te halen. ‘Dat vond ik een leuke, bijna ludieke manier, omdat je mensen gelijk aan je zaak bindt. Wat dat betreft is het eigenlijk verkapte marketing’, zegt Wester. ‘Je weet gelijk of er belangstelling voor is en verkoopt met de actie alvast een kopje koffie voor later.’ Wel had Wester een backupplan: als de actie zou mislukken, had ze al mensen gevonden die haar een lening wilde verstrekken. Maar ze slaagde. De katten – met namen als Bowie, Joosje en Moby, hun levensverhaal staat op de website van het cafe – haalde Wester uit een Fries asiel. ‘In het begin waren ze niet weg te slaan van de tosti’s met salami. Maar ze zijn er nu aan gewend. Tenzij we ze niet op tijd eten geven natuurlijk.’ Haar klanten, vertelt Wester, zijn over het algemeen kattengek – soms wordt iemand mee op sleeptouw genomen. En dat Groningers van katten houden, blijkt: er is alweer een tweede café geopend in de stad.

BLOG: VNO-NCW over Kattencafé Op z'n Kop

Klik hier voor het artikel

Kattencafé Op z’n kop 

Een kattencafé was een rariteit die je tot een paar jaar geleden alleen tegenkwam in steden als Hongkong en Tokio. Waarom dan niet in booming Groningen? ‘Ik kom uit een ondernemersgezin en wist altijd al wel dat ik een bedrijf wilde starten’, vertelt Hielkje Wester (27). ‘Maar dat moest geen klassiek horecabedrijf zijn met hele lange werkdagen en te weinig tijd om echt contact te hebben met de gasten. Mijn doel was om een community te bouwen van mensen die terugkomen naar je zaak.’ Om te kijken of er wel draagvlak was voor een café met de viervoeters startte Wester een crowdfundactie om 20.000 euro op te halen. ‘Dat vond ik een leuke, bijna ludieke manier, omdat je mensen gelijk aan je zaak bindt. Wat dat betreft is het eigenlijk verkapte marketing’, zegt Wester. ‘Je weet gelijk of er belangstelling voor is en verkoopt met de actie alvast een kopje koffie voor later.’ Wel had Wester een backupplan: als de actie zou mislukken, had ze al mensen gevonden die haar een lening wilde verstrekken. Maar ze slaagde. De katten – met namen als Bowie, Joosje en Moby, hun levensverhaal staat op de website van het cafe – haalde Wester uit een Fries asiel. ‘In het begin waren ze niet weg te slaan van de tosti’s met salami. Maar ze zijn er nu aan gewend. Tenzij we ze niet op tijd eten geven natuurlijk.’ Haar klanten, vertelt Wester, zijn over het algemeen kattengek – soms wordt iemand mee op sleeptouw genomen. En dat Groningers van katten houden, blijkt: er is alweer een tweede café geopend in de stad.